E-kirjat

Kirjan tulevaisuus on sähköinen, mutta kuka vie markkinat?

E-kirjat

Sähkökirjojen suosio on nousussa. Helsingin Sanomat kirjoitti 2.1.2015, että sähkökirjojen myynti kotimaassa tuplaantui vuoden 2014 aikana. Tämä ei toki tarkoita sitä, että vielä oltaisiin esimerkiksi Britannian luvuissa, missä sähkökirjojen osuus kirjamyynnistä on yli 25% – täällä kun puhutaan noin prosentin osuudesta.

Voitaneen kuitenkin ennustaa, että kirjan tulevaisuus on sähköinen myös Suomessa. Siksi alan toimijoiden on syytä pohtia tosissaan miten markkinaosuudet tulevaisuudessa jaetaan. Tässä, kuten lähes kaikessa muussakin kaupanteossa, hakukoneiden merkitys on suuri.

Elisa johtaa markkinaa

Tutkimme sähkökirjoihin liittyvien hakutermien hakutuloksia ja merkittävimpien toimijoiden voimasuhteita Googlessa. Elisa on puskenut omaa sähkökirjakauppaansa suurin ponnistuksin monissa medioissa, ja sisältöpanostukset näkyvät myös Google-sijoituksissa. Alta löytyy visualisointi markkinaolosuhteista 10 aihepiirin hakutermillä. Vertailun vuoksi mukana ovat myös parhaiten löytyvät kirjastot (HelMet ja Pirkanmaa).

Sininen: monellako hakutermillä kukin taho löytyy Googlen 100 ensimmäisen tuloksen joukosta.

Vihreä: monellako hakutermillä kukin taho löytyy Googlen ensimmäiseltä hakutulossivulta.

Punainen: monellako hakutermillä kukin taho löytyy kaikkien muiden edeltä.

 

E-kirjat - markkinaolosuhteet

Klikkaa kuva suuremmaksi.

 

Hakusanakohtaiset sijoitukset

Kun tutkimus puretaan hakusanakohtaisiin sijoituksiin, nähdään voimasuhteet vielä tarkemmin. Elisa sijoittuu ykköseksi kuudella hakutermillä kymmenestä. Huomionarvoista on, että perinteiset kirjakaupat Akateeminen ja Suomalainen eivät sijoitu hyvin Googlen luonnollisissa tuloksissa.

Sähkökirjat - hakusanakohtaiset sijoitukset Googlessa

Vasemmalla tutkimuksen hakutermit. Sarakkeittain tutkimuksessa mukana olleet tahot ja kunkin luonnolliset sijoitukset Googlessa.

 

Pelkät sijoitukset eivät aina riitä

Pelkkä hyvä sijoitus Googlen hakutuloksissa ei takaa vielä kauppaa. Se parantaa mahdollisuuksia saavuttaa potentiaaliset asiakkaat, mutta jos heidät ohjataan sivustolla väärään paikkaan tai huonoon sisältöön, peli on usein menetetty.

Otimme esimerkiksi yksittäisen hakutermin ekirjat ja tutkimme ensimmäisen hakutulossivun (top10) tarjoamia sisältöjä testiryhmämme osalta. Elisa ottaa itselleen ensimmäiset kolme ansaittua, eli luonnollista sijoitusta. Kaksi ensimmäistä ohjaavat kirjakauppaan ja kolmas Elisan www.sahkoinenkirja.fi -kampanjasivulle.

Seuraavana, eli neljäntenä löytyy Adlibris, joka ohjaa hakijan aiheeseen liittyvälle kysymys ja vastaus -palstalle. Vastuu etenemisestä jää kävijälle. Kuudentena vastaan tulee Ellibs, joka vie hakijan geneeriselle E-kirjojen esittelysivulle, josta käy ilmi Ellibsin tarjoavan vain PDF-muotoisia kirjoja. Ohjausta kirjoihin ei sisällöstä löydy, vaan asiakas vastaa itse etenemisestään.

Ensimmäisen hakutulossivun ulkopuolelta on syytä nostaa Suomalainen Kirjakauppa (sijoitus 11.), joka ohjaa e-kirjaa etsivän asiakkaan osoitteeseen ekirja.suomalainen.com, josta on tehty jatko-ohjaus kaupan etusivulle. Näin asiakas joutuu hakemaan asiaa uudestaan.

Ekirja - top10 sijoitukset Googlessa

 

Yhteenveto

Sähkökirjamarkkina on Suomessa vielä melko uusi, mutta nopeasti kasvava. Googlen hakutulosten perusteella voidaan todeta, että Elisaa lukuunottamatta toimijat eivät ole vielä miettineet omia kävijäpolkujaan tai käyttäjäkokemustaan sähkökirjoja etsiviä asiakkaitaan varten.

Lisätietoja tutkimuksesta voi kysyä kommenteissa tai ottamalla suoraan yhteyttä.

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *