Voimasuhteet Googlen ansaituissa hakutuloksissa

Tutkimalla asiakkaiden verkkokäyttäytymistä ja analysoimalla hakukoneympäristöä, saavutetaan päätöksenteon laatuun vaikuttavaa tietoa markkinoiden voimasuhteista, ja yritysten, median ja muiden tahojen auktoriteetin jakautumisesta.

Kuka tavoittaa asiakkaan ensin? Millaisella sisällöllä muut yrittävät vaikuttaa asiakkaisiin? Koska on syytä mainostaa ja koska keskittyä sisältöjen tuottamiseen?

Kun oma markkinapositio on selvillä, voidaan markkinointi- ja sisältötoimenpiteitä kohdentaa tarkasti ja asettaa esimerkiksi hakukoneoptimoinnin sekä hakukonemainonnan vaatimuksia tehokkaammin.

Orgaanisen, eli ansaitun kilpailutilanten ymmärtäminen on askel kohti tehokkaampaa digitaalista markkinointia, hakukonelöydettävyyttä ja tuloksen tekemistä.

Esimerkki voimasuhdevertailusta

Alta löydät esimerkin toimitilavälittäjien välisistä voimasuhteista Googlen orgaanisissa hakutuloksissa 97 hakusanalla, joita ihmiset hakevat Googlesta, kun he etsivät tietoa toimitiloista, toimistotiloista ja liiketiloista.

  • Sininen palkki kertoo monellako valituista hakusanoista kukin yritys löytyy Googlen 100 ensimmäisen tuloksen joukosta
  • Vihreä palkki kertoo monellako valituista hakusanoista kukin yritys löytyy Googlen 10 ensimmäisen tuloksen joukosta, eli ensimmäiseltä hakutulossivulta
  • Punainen palkki kertoo monellako valituista hakusanoista kukin yritys löytyy muiden vertailuyritysten edeltä Googlen hakutuloksissa
Toimitilavälttäjät kilpailutilanne Googlessa

Hakusanakohtainen kilpailu

Alla näet otteen hakusanakohtaisesta kilpailutilanteesta. Vasemmalla esimerkkihakusanoja ja valittujen yritysten orgaaniset sijoitukset Googlen hakutuloksissa.

Vertailuyrityksenä Sponda, eli punainen väri muiden yritysten tulosten kohdalla tarkoittaa niiden olevan Googlen hakutuloksissa edellä ja hyvissä asemissa.

Ikonit kertovat aktiivisesta mainonnasta ko. hakusanoilla.

Toimitilavälittäjien hakusanakilpailu Googlessa

Ota seuraava askel kohti dataohjautuvampaa markkinointia ja myyntiä

Cuution avulla voit seurata itse tai asiantuntijan avulla voimasuhteiden muuttumista Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Tieto auttaa suuntaamaan resursseja mm. sisällön tuotannon ja mainonnan osalta oikeisiin kipukohtiin.

Toki Cuutiosta löytyy paljon muutakin, kuten tarkemmat löydettävyystiedot sekä sisältökilpailutietoa.

Cuution käyttö on helppoa, mutta aina aika tai tahto eivät riitä. Silloin tutkimustyö palveluna tai asiantuntijan mukaan ottaminen analytiikkaprosesseihin on paikallaan.

Katsotaanko tilannetta sinun yrityksesi näkökulmasta? Jätä yhteystietosi alle, niin jutellaan.